FAQ

Här hoppas vi kunna besvara dina frågor och funderingar kring Clean Casa's städ- och

fönsterputstjänster, samt våra rutiner runtomkring. 

Vanliga frågor och svar

Använder ni miljövänliga produkter?


Ja, i de fall då vi kan välja en miljömärkt produkt gör vi det alltid. Miljön är en hjärtefråga för oss på Clean Casa. Vi försöker även i möjligaste mån resa kollektivt mellan våra kunder och städuppdrag. Undantag kan vara vid flyttstäd som ofta kräver mer medtaget material och vid fönsterputstillfällen där vi behöver ta med stege.




Behöver jag ha något städmaterial hemma?


Nej, när vi städar ingår alltid allt nödvändigt städmaterial för att göra ditt hem skinande rent. Det är däremot toppen om du har dammsugare, skurhink och mopp hemma. På så vis kan vi transportera oss kollektivt och vara mera miljövänliga tillsammans. Självklart bestämmer du som kund om du hellre ser att vi använder dina befintliga städmaterial. Informera oss bara gärna i förtid. Har någon i hemmet eller på arbetsplatsen allergier för vissa rengöringsmedel så prata gärna med oss så hittar vi gemensamt en lösning som fungerar.




Hur fungerar det med RUT?


RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt. Begreppet rut-avdrag används för att beskriva möjligheten till skatteavdrag för husarbete. Exempel på tjänster är städning, fönsterputs och trädgårdsarbete i hemmet. Avdrag ges enbart för arbetskostnad och gäller bara för privatkunder. När du köper en av våra tjänster till ditt hem så betalar du priset efter RUT-avdrag. Vi sköter all administration så du behöver inte göra något annat än att boka en av våra tjänster och njuta av resultatet - givet att du uppfyller villkoren för att få RUT-avdrag. Viktigt att känna till: (text från Skatteverket.se) "För att du ska kunna ta del av rutavdraget behöver du uppfylla en del villkor och lämna korrekta uppgifter till utföraren som du har anlitat. Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt max 50 000 kronor per person och år. Rutavdraget får dock bara uppgå till 25 000 kronor för den som inte är 65 år vid beskattningsårets ingång. Det är din inkomst och hur många andra avdrag du gör som styr hur mycket just du kan få i rot- och rutavdrag. Du som köpare ansvarar för att alla villkor för rot- och rutavdraget är uppfyllda." -> Se Skatteverkets checklista här för vad du behöver tänka på när du ska köpa RUT-tjänster.




Vad händer om Clean Casa skulle ha sönder något?


Vi har en bra ansvarsförsäkring hos Trygghansa som täcker ev skador som sker vid utförande av våra tjänster. Har du upptäckt en skada, som vi inte redan har uppmärksammat och informerat dig om? Kontakta oss direkt på hej@cleancasa.se. Vi dokumenterar samtliga redan befintliga skador som vi upptäcker vid utförandet av våra tjänster.




Är det något förhinder med husdjur?


För oss fungerar det fint att ditt husdjur är närvarande vid vårt besök så länge djuret är tryggt med nya bekantskaper. Vid första städtillfället rekommenderar vi att ni är hemma vid starten för en trygg introduktion. Viktigt att informera oss om det är djur som får gå ut fritt eller måste hållas instängda.




Kan jag/vi i hemmet vara hemma under städningen?


Ja absolut, men vi kan tänka oss att njutningen av att komma hem till ett nystädat hem är större än att se oss städa det. ☺ Förstås finns det undantag då du som beställare behöver vara hemma av olika anledningar och det går jättebra!




Behöver hemmet vara undanplockat och iordningställt inför städningen?


Nej då, Clean Casa städar det som behöver städas. Däremot kan man ha i åtanke att städningen kan ta lite längre tid (och därmed kosta mer) om det är mycket att plocka. Vet du med dig att hemmet kommer att vara extra stökigt, vänligen kommunicera med oss inför så att vi kan planera för och boka på extratid vid behov. Ett tips är att visa/ kommunicera med personalen om till vilka platser ni önskar att era saker städas undan. Vår ambition är att i möjligaste mån ge er samma personal vid alla städtillfällen (gäller vid abonnemang) och då lär sig vår personal snabbt hur ni önskar ha det.




Är det samma person som kommer hem till mig?


Ja, vid abonnemangsstäd är vårt upplägg att du har samma städare, förutom vid sjukdom eller semester. Om vi av någon anledning måste byta ut städaren hos dig så blir du alltid kontaktad om det i förväg. Vid de här undantagen har du alltid rätt att kostnadsfritt tacka nej till det enskilda städtillfället, utan krav om debitering för sen avbokning.




Hur lång tid tar det för en flyttstädning?


Vi ser till att vi är tillräckligt många på plats så vi klarar oss under en arbetsdag (motsvarande ca 8 h). Ibland kan det förstås gå snabbare och ibland tar det längre tid, här försöker vi ha bra kommunikation med dig som kund så att det ska gå så smidigt som möjligt.




Vad händer om jag som kund inte blir nöjd?


Vi lämnar garanti på våra tjänster. Det innebär att om du inte skulle vara nöjd så vidtar vi alla åtgärder och gör vårt bästa för att vi ska förtjäna din tillit igen. Kontakta oss gärna så snart som möjligt. Skriv till oss på: hej@cleancasa.se eller ring 08-122 002 02.

På flyttstädning så lämnar vi 7 dagars besiktningsgaranti. Det är bra om du tar höjd för detta vid bokning av flyttstädet.




Är all er personal försäkrad?


Ja, alla våra medarbetare är försäkrade ifall de skadar sig under arbetstid. Vi har även en omfattande ansvarsförsäkring som täcker ev skador på din egendom vid utförandet av någon av våra städtjänster.




Hur avbokar jag ett städtillfälle?


Vi vill inte låsa upp våra kunder och har därför ingen bindningstid på vårt återkommande hemstäd, däremot behöver vi få ev avbokningar senast 5 dagar inför planerad städning. Sen avbokning debiteras med minst 2 timmar av det planerade arbetets timkostnad (efter RUT) eller 30 % av totalbeloppet. Detta är ett nödvändigt ont för att vi ska klara av att betala vår personal skälig lön i enlighet med vad vi tror på och utlovar oss att vara: Ett städbolag med bra personalvillkor. Vi hoppas och tror att våra kunder förstår varför detta är viktigt.

Avbokningen ska ske skriftligen via mail till hej@cleancasa.se.




Begär Clean Casa ut en Kreditupplysning vid bokning av abonnemang?


Inte som standard, men Clean Casa förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning om kunden innan avtal om exempelvis abonnemang ingås. Och i så fall görs endast en mindre omfattande kreditupplysning som visar eventuella betalningsanmärkningar och skuldsaldo.

Clean Casa äger rätt att mot bakgrund av vad som framgår av kreditupplysningen avböja att ingå avtal med kunden.




Hur hanteras mina personuppgifter?


Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Uppgifterna använder vi för att kunna utföra våra tjänster gentemot dig så smidigt som möjligt samt för egen marknadsföring. Vi använder enbart dina personuppgifter för eget syfte. Inga uppgifter säljs, hyrs eller lånas ut till andra ändamål.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Clean Casa avser att i egenskap av personuppgiftsansvarig behandla personuppgifter som lämnas till Clean Casa och som samlas in i samband med abonnemang/ avtal och uppdatering av uppgifter, i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation).

Informationen består av köpta och genomförda tjänster från Clean Casa samt andra tjänster som Clean Casa och/ eller samarbetspartners har tillhandahållit.

Clean Casa använder de personuppgifter som Kunden lämnat i syfte att kunna uppfylla sina tjänsteleveranser mot dig som kund så effektivt som möjligt och för att ha möjlighet att ta hänsyn till och erbjuda säsongsmässiga variationer och tilläggstjänster utifrån varje kunds behov och köpmönster.

Clean Casa behandlar personuppgifterna internt inom företaget och använder även utomstående företag som får del av personuppgifterna för att möjliggöra att ändamålet med de insamlade personuppgifterna fullgörs. Som exempelvis CRM-tjänsteleverantörer för nyhetsbrevutskick och liknande.

Exempel på information som samlas in är personnummer, personinformation, hushållets storlek, boendeform, husdjur, ägande av fritidshus, antal fönster, specifika önskemål etc.

Om du vill veta mer om hur vi använder oss av dina personuppgifter och vilka rättigheter du har som användare av våra tjänster kan du läsa mer om det i vår fullständiga Integritetspolicy.

MEDARBETARE

Beträffande hantering av personuppgifter för medarbetare följer vi kraven för GDPR. Närmare förtydligande kring policyn delges medarbetaren vid anställning.

KREDITUPPLYSNINGAR

Clean Casa förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning om kunden innan avtal ingås. Clean Casa äger rätt att mot bakgrund av vad som framgår av kreditupplysningen avböja att ingå avtal med kunden.




Hur går nyckelhanteringen till?


Vid första städtillfället är det alltid bäst om du som kund är hemma och öppnar upp och ger oss en snabb genomgång av ditt hem samt informerar oss om det är något särskilt vi behöver vara extra försiktiga med eller tänka på. Inför upprepade städtillfällen så som vid veckoabonnemang så är det allra bäst om du som har kodlås kan ta fram en personlig kod för vår städpersonal. För dig som har ett vanligt nyckellås tar vi fram en nyckelkvittens som signeras av dig som kund samt den representant/städerska från Clean Casa som i första hand kommer att städa i ditt hem. Nyckel markeras sedan av oss med ditt kundnummer - obs ej med namn eller adress. Informationen bakom kundnumret kommer endast administrationen på Clean Casa åt, samt den städerska som är utsedd att sköta om ditt hem.





VILLKOR

Din trygghet är allra viktigast för oss. Och för att kunna behålla det fokuset behöver vi på Clean Casa ställa några villkor för att vår verksamhet ska fungera fortsatt stabilt. 

Betalningsvillkor

Vi debiterar våra tjänster mot månatlig faktura med 10 dagars betalningsvillkor.

 

Observera att vi som standard skickar fakturan till din, vid bokningstillfället angivna, email. Önskar du hellre få en pappersfaktura går det givetvis bra, men notera att vi då tar ut en fakturaavgift på 25 kr/ utskickad faktura.

Vid försenad eller utebliven betalning faktureras en påminnelseavgift på 50 kr samt 8 % i dröjsmålsränta. 

Avbeställningspolicy

Vi behöver bli informerade om önskad avbokning senast 5 dagar inför planerad städning. Sen avbokning debiteras med minst 2 timmar av det planerade arbetets timkostnad (efter RUT) eller 30 % av totalbeloppet.

 

Detta är ett nödvändigt ont för att vi ska klara av att betala vår personal skälig lön i enlighet med vad vi tror på och utlovar oss att vara: Ett städbolag med bra personalvillkor. Vi hoppas och tror att våra kunder förstår varför detta är viktigt.

 

Avbokningen ska ske skriftligen via mail till hej@cleancasa.se.

Nöjdhetsgaranti

Är du inte nöjd? Kontakta oss direkt så lovar vi att göra vårt bästa för att vi ska förtjäna din tillit igen. För oss är du kärnan i vår verksamhet.        Skriv till oss på: hej@cleancasa.se

 

KONTAKT

Ring, maila eller fyll i kontaktformuläret så återkommer vi inom 24 h (vardagar). Telefontid mån-fre 8-17.

08-122 002 02

Uppgifterna behandlas i enlighet med lagen för GDPR. Läs mer i vår Integritetspolicy.

OM OSS

Clean Casa är ett familjeägt städbolag med stor omsorg för vårt uppdrag, våra kunder och vår personal. Vi står för trygghet, låg miljöpåverkan, arbetsglädje och hög kvalité. Clean Casa erbjuder flexibla städtjänster i Storstockholm till både privatpersoner och företag.

Kontaktinfo
Följ oss på Instagram/
  • Facebook | Clean Casa AB

Frågor eller funderingar?
Besök vår FAQ

Email: 

hej@cleancasa.se

Telefontid vardagar kl 8-17:

08-122 002 02

Organisationsnr:
559163-6963

© 2018 by Clean Casa AB