FAQ

Här hoppas vi kunna besvara dina frågor och funderingar kring Clean Casa's städ- och

fönsterputstjänster, samt våra rutiner runtomkring. 

Vanliga frågor och svar

Använder ni miljövänliga produkter?


Ja, i de fall då vi kan välja en miljömärkt produkt gör vi det alltid. Miljön är en hjärtefråga för oss på Clean Casa. Vi försöker även i möjligaste mån resa kollektivt mellan våra kunder och städuppdrag. Undantag kan vara vid startstäd, föntserputs och stor-/flyttstäd som ofta kräver mer medtaget material.




Behöver jag ha något städmaterial hemma?


Vid återkommande hemstäd står vi för samtliga rengöringsprodukter, städdukar och svampar som vi behöver för att kunna göra ett professionellt städjobb i ditt hem. Du behöver däremot tillhandahålla med en fungerande dammsugare med plats i dammsugarpåsen, samt en ren mopp (gärna platt) och skurhink. På så vis kan vi transportera oss kollektivt och vara mer miljövänliga tillsammans. Vid storstäd, flyttstäd och fönsterputs står vi för allt nödvändigt städmaterial som behövs för att göra ditt hem skinande rent, inklusive stege. Har någon i hemmet eller på arbetsplatsen allergier för vissa rengöringsmedel så prata gärna med oss så hittar vi gemensamt en lösning som fungerar.




Hur fungerar det med RUT?


När du köper en av våra tjänster till ditt hem så betalar du summan efter RUT-avdraget. Hanteringen av RUT tar vi hand om, vi behöver bara ditt personnummer vid bokningstillfället. Beställaren ansvarar själv för att ta reda på om RUT är applicerbart. Skulle vi få avslag från Skatteverket faktureras den resterande summan till beställaren i efterhand. Läs mer om RUT-avdraget här.




Vad händer om Clean Casa skulle ha sönder något?


Vi har en ansvarsförsäkring hos Trygg-Hansa som täcker ev skador som sker vid utförande av våra tjänster. Har du upptäckt en skada, som vi inte redan har uppmärksammat och informerat dig om? Kontakta oss direkt på hej@cleancasa.se. Vi dokumenterar samtliga redan befintliga skador som vi upptäcker vid utförandet av våra tjänster.




Är det något förhinder med husdjur?


För oss fungerar det fint att ditt husdjur är närvarande vid vårt besök så länge djuret är tryggt med nya bekantskaper. Vid första städtillfället rekommenderar vi att ni är hemma vid starten för en trygg introduktion. Viktigt att informera oss om det är djur som får gå ut fritt eller måste hållas instängda.




Kan jag/vi i hemmet vara hemma under städningen?


Ja absolut, men vi kan tänka oss att njutningen av att komma hem till ett nystädat hem är större än att se oss städa det. ☺ Förstås finns det undantag då du som beställare behöver vara hemma av olika anledningar och det går jättebra!




Behöver hemmet vara undanplockat och iordningställt inför städningen?


Nej då, Clean Casa städar det som behöver städas. Däremot kan man ha i åtanke att städningen kan ta lite längre tid (och därmed kosta mer) om det är mycket att plocka. Vet du med dig att hemmet kommer att vara extra stökigt, vänligen kommunicera med oss inför så att vi kan planera för och boka på extratid vid behov. Ett tips är att visa/ kommunicera med personalen om till vilka platser ni önskar att era saker städas undan. Vår ambition är att i möjligaste mån ge er samma personal vid alla städtillfällen (gäller vid abonnemang) och då lär sig vår personal snabbt hur ni önskar ha det.




Är det samma person som kommer hem till mig?


Ja, vid abonnemangsstäd är vårt upplägg att du har samma städare, förutom vid sjukdom eller semester. Om vi av någon anledning måste byta ut städaren hos dig så blir du alltid kontaktad om det i förväg. Vid de här undantagen har du alltid rätt att kostnadsfritt tacka nej till det enskilda städtillfället, utan krav om debitering för sen avbokning.




Hur lång tid tar det för en flyttstädning?


Vi ser till att vi är tillräckligt många på plats så vi klarar oss under en arbetsdag (motsvarande ca 8 h). Ibland kan det förstås gå snabbare och ibland tar det längre tid, här försöker vi ha bra kommunikation med dig som kund så att det ska gå så smidigt som möjligt.




Vad händer om jag som kund inte blir nöjd?


Vi lämnar kvalitetsgaranti på alla våra tjänster. Det innebär att om du inte skulle vara nöjd så vidtar vi alla åtgärder och gör vårt bästa för att vi ska förtjäna din tillit igen. Kontakta oss omgående om du upptäcker en brist. Skriv till oss på: hej@cleancasa.se eller ring 08-122 002 02.

Vid flyttstäd har du 5 dagar på dig att besiktiga städet. Skulle något inte kännas bra så hör du av dig direkt och vi åtgärdar snarast möjliga. Observera att kvalitetsgarantin dock slutar gälla i samband med inflytt av möbler mm, så besiktning bör ske innan dess.




Är all er personal försäkrad?


Ja, alla våra medarbetare är försäkrade hos FORA i enlighet med vårt kollektivavtal. Där ingår:

  • Trygghetsförsäkring vid arbetsskada
  • Avtalsgruppsjukförsäkring
  • Avtalspension SAF-LO
  • Försäkring om föräldrapenningtillägg
  • Omställningsförsäkring
  • Tjänstegrupplivförsäkring
Vi har även en omfattande ansvarsförsäkring hos Trygg-Hansa vid eventuella skador på egendom vid utförandet av våra tjänster.




Hur avbokar jag ett städtillfälle?


Vi vill inte låsa upp våra kunder och har därför ingen bindningstid på vårt återkommande hemstäd, däremot behöver vi få ev avbokningar senast 3 dagar (72 timmar) inför planerad städning. Sen avbokning debiteras med minst 2 timmar av det planerade arbetets timkostnad (efter RUT) eller 30 % av totalbeloppet. Detta är ett nödvändigt ont för att vi ska klara av att betala vår personal skälig lön i enlighet med vad vi tror på och utlovar oss att vara: Ett städbolag med bra personalvillkor. Vi hoppas och tror att våra kunder förstår varför detta är viktigt.

Avbokningen ska ske skriftligen via mail till hej@cleancasa.se.




Begär Clean Casa ut en Kreditupplysning vid bokning av abonnemang?


Inte som standard, men Clean Casa förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning om kunden innan avtal om exempelvis abonnemang ingås. Och i så fall görs endast en mindre omfattande kreditupplysning som visar eventuella betalningsanmärkningar och skuldsaldo.

Clean Casa äger rätt att mot bakgrund av vad som framgår av kreditupplysningen avböja att ingå avtal med kunden.




Hur hanteras mina personuppgifter?


Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Uppgifterna använder vi för att kunna utföra våra tjänster gentemot dig så smidigt som möjligt samt för egen marknadsföring. Vi använder enbart dina personuppgifter för eget syfte. Inga uppgifter säljs, hyrs eller lånas ut till andra ändamål.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

Clean Casa avser att i egenskap av personuppgiftsansvarig behandla personuppgifter som lämnas till Clean Casa och som samlas in i samband med abonnemang/ avtal och uppdatering av uppgifter, i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation).

Informationen består av köpta och genomförda tjänster från Clean Casa samt andra tjänster som Clean Casa och/ eller samarbetspartners har tillhandahållit.

Clean Casa använder de personuppgifter som Kunden lämnat i syfte att kunna uppfylla sina tjänsteleveranser mot dig som kund så effektivt som möjligt och för att ha möjlighet att ta hänsyn till och erbjuda säsongsmässiga variationer och tilläggstjänster utifrån varje kunds behov och köpmönster.

Clean Casa behandlar personuppgifterna internt inom företaget och använder även utomstående företag som får del av personuppgifterna för att möjliggöra att ändamålet med de insamlade personuppgifterna fullgörs. Som exempelvis CRM-tjänsteleverantörer för nyhetsbrevutskick och liknande.

Exempel på information som samlas in är personnummer, personinformation, hushållets storlek, boendeform, husdjur, ägande av fritidshus, antal fönster, specifika önskemål etc.

Om du vill veta mer om hur vi använder oss av dina personuppgifter och vilka rättigheter du har som användare av våra tjänster kan du läsa mer om det i vår fullständiga Integritetspolicy.

MEDARBETARE

Beträffande hantering av personuppgifter för medarbetare följer vi kraven för GDPR. Närmare förtydligande kring policyn delges medarbetaren vid anställning.

KREDITUPPLYSNINGAR

Clean Casa förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning om kunden innan avtal ingås. Clean Casa äger rätt att mot bakgrund av vad som framgår av kreditupplysningen avböja att ingå avtal med kunden.




Hur går nyckelhanteringen till?


Vid första städtillfället är det alltid bäst om du som kund är hemma och öppnar upp och ger oss en snabb genomgång av ditt hem samt informerar oss om det är något särskilt vi behöver vara extra försiktiga med eller tänka på. Inför upprepade städtillfällen så som vid återkommande hemstäd så är det allra bäst om du som har kodlås kan ta fram en personlig kod för vår städpersonal. För dig som har ett vanligt nyckellås tar vi fram en nyckelkvittens som signeras av dig som kund samt den representant/städerska från Clean Casa som i första hand kommer att städa i ditt hem. Nyckeln/-arna markeras sedan av oss med ditt kundnummer - obs ej med namn eller adress. Informationen bakom kundnumret kommer endast administrationen på Clean Casa åt, samt den städerska som är utsedd att sköta om ditt hem.





VILLKOR

Din trygghet är allra viktigast för oss. Och för att kunna behålla det fokuset behöver vi på Clean Casa ställa några villkor för att vår verksamhet ska fungera fortsatt stabilt. 

Betalningsvillkor

Vi debiterar våra tjänster mot månatlig faktura med minst 10 dagars betalningsvillkor.

 

Observera att vi som standard skickar fakturan till din, vid bokningstillfället angivna, email. Önskar du hellre få en pappersfaktura går det givetvis bra, men notera att vi då tar ut en fakturaavgift på 25 kr/ utskickad faktura.

Vid försenad eller utebliven betalning faktureras en påminnelseavgift på 60 kr samt 8 % i dröjsmålsränta. 

Avbeställningspolicy

Vi behöver bli informerade om önskad avbokning senast 3 dagar (72 timmar) inför planerad städning. Sen avbokning debiteras med minst 2 timmar av det planerade arbetets timkostnad (efter RUT) eller 30 % av totalbeloppet.

 

Detta är ett nödvändigt ont för att vi ska klara av att betala vår personal skälig lön i enlighet med vad vi tror på och utlovar oss att vara: Ett städbolag med bra personalvillkor. Vi hoppas och tror att våra kunder förstår varför detta är viktigt.

 

Avbokningen ska ske skriftligen via mail till hej@cleancasa.se.

Nöjdhetsgaranti

Är du inte nöjd? Kontakta oss direkt så lovar vi att göra vårt bästa för att vi ska förtjäna din tillit igen. För oss är du kärnan i vår verksamhet.        Skriv till oss på: hej@cleancasa.se